Hoe krijgt u meer bereik op Facebook?

Een vraag die wij vaak krijgen is: ik heb een X aantal likes op mijn Facebookpagina, maar als ik iets post bereik ik enkel 5%/10% van deze groep. Hoe kan dit? En hoe krijg ik meer bereik op Facebook? In dit artikel duiken we daar dieper op in.

Als eerst moet u bekend zijn met het begrip “Edgerank”. Edgerank bepaalt hoe relevant een specifiek stuk content is. U moet realiseren dat u gemiddeld 300 (of nog meer) vrienden heeft op Facebook. Daarnaast volgt u nog 20/30 pagina’s die door u zijn geliked. Het is onmogelijk om ieder stuk content in uw timeline te proppen. Daar moet een rangorde in zijn. Edgerank zorgt hiervoor. Hoe hoger de edgerank is, hoe hoger het natuurlijk bereik is van een post.

De hoogte van uw edgerank wordt bepaald op basis van het aantal interacties dat u heeft op uw posts. Interacties zijn bijvoorbeeld likes, reacties of het aantal keer dat een post wordt gedeeld. Als een update veel reacties of likes krijgt, dan beoordeelt Facebook dit als waardevolle content. Als u geregeld waardevolle content plaatst zal Facebook de kwaliteit van uw pagina erkennen. Automatisch zullen uw post vaker en langer hoog in de Timeline van uw volgers geplaatst worden.

Onderstaand volgen een aantal tips die wij toepassen om de edgerank voor onze klanten te verhogen:

  • Plaats niet altijd links naar uw website. Facebook waardeert het als u uw volgers binnen Facebook houdt.
  • Denk na over welke content uw doelgroep zou delen. Speel hier op in.
  • Ga de dialoog aan met uw volgers door bijvoorbeeld een vraag aan ze te stellen.
  • Plaats niet alleen tekst, maar voeg altijd op zijn minst een afbeelding toe.
  • Zorg ook voor een entertainment factor. Dit roept meer interactie op dan enkel zakelijke uitingen.
  • Wanneer is uw doelgroep actief? Plaats uw content rond deze tijdstippen.
  • Als u besluit om een video te plaatsen, plaats deze dan direct op Facebook in plaats van via een link van Youtube. Nogmaals, Facebook waardeert het als u uw volgers binnen Facebook houdt.
  • Denk na over de vormgeving en maak uw content opvallend, zodat dat mensen er minder snel voorbij scrollen.

De concurrentie op Facebook wordt steeds groter. Dit komt hoofdzakelijk doordat er iedere dag nieuwe pagina’s bijkomen. Het is daarom van belang dat u continue bezig blijft met het optimaliseren en analyseren van uw content. Facebook is nog steeds een uitstekend medium om uw organisatie of bedrijf te promoten en adverteren via Facebook is nog steeds een perfect middel om nieuwe klanten te genereren. In dit artikel kunt u meer over dit onderwerp lezen.

Wat wij altijd benadrukken naar onze klanten: Facebook is een middel om uw business te laten groeien. Facebook an sich is geen business, omdat een groot aantal likes niet per definitie meer omzet betekent. Zorg daarom dat u constant bezig blijft om uw website te optimaliseren. Gebruik daarnaast social media als middel om de juiste personen hiernaar toe te trekken en om meer waarde te creëren.

 

BOEM Marketing