Moet uw bedrijf omnipresent zijn?

Door de opkomst van allerlei sociale media voelen veel bedrijven de noodzaak om overal aanwezig te zijn (omnipresent). Maar moet dit wel? En de belangrijkere vraag: is dit wel zo handig?

Moet uw bedrijf overal aanwezig zijn? Dit is een interessante vraag. Vooral omdat een echte ondernemer vaak in ieder nieuw medium nieuwe kansen ziet. Veel bedrijven hebben hetzelfde en willen het liefst deze kansen zo snel mogelijk benutten. Maar moet u dit wel doen?

Vaak wordt gezegd: als alles belangrijk is, dan is niets belangrijk. En als je tegen iedereen praat, dan praat je eigenlijk tegen niemand. Dit is ook de afweging die u moet maken. Uw aanwezigheid op welk kanaal dan ook moet een doel hebben. Iets posten om het posten of ergens zijn om er alleen maar te zijn draagt niet bij aan het verbeteren van uw business.

In de praktijk heb ik vaak gemerkt dat wanneer er wordt gezonden via meerdere kanalen de respons in veel gevallen niet wordt opgevangen. Je hebt pas iets aan een groot bereik als u ook daadwerkelijk iets kan doen met het bereik. In deze situatie komt u op veel plekken in contact met uw doelgroep, maar ontbreekt de follow-up.

Daarnaast moet u zich ook afvragen waar uw doelgroep zich bevindt. Als u een doelgroep in een leeftijdscategorie boven de 35 jaar dan heeft het weinig zin om Snapchat of Instagram te gebruiken binnen uw strategie. Dan kunt u uw tijd veel beter steken in het ontwikkelen van content voor op Facebook of Linkedin.

Een ander voorbeeld gaat over de bedrijven die op minimaal 5 platformen aanwezig zijn en content snel en simpel doorplaatsen. Dit resulteert vaak in kille posts zonder noemenswaardige interactie. Ieder platform heeft zijn eigen dynamiek. Een item wat bijvoorbeeld goed aansluit op het publiek van Facebook past vaak minder goed op Instagram en andersom.

Maak vooraf een keuze in de media die u gaat gebruiken om uw bedrijf te promoten. Wat past bij uw business en uw doelgroep en wat past het best bij u? Kies op deze manier de platformen en leg hier de focus op zodat u hierop kunt gaan uitblinken.