Een SEO checklist voor een nieuwe website

Het is Transavia, Rabobank en het AD wel eens overkomen. Een gloednieuwe website, maar onvindbaar voor Google. Jarenlange inspanningen voor een goede ranking in Google kunnen zo in 1 klap worden weggevaagd. Wilt u dit voorkomen? Gebruik dan deze checklist!

Jouw SEO Checklist

1. Meet de prestaties van uw oude website.

Noteer de posities van de oude website in Google en maak een uitdraai van Google Analytics met hierin alle statistieken. Wanneer de nieuwe website live staat kunnen deze gegevens worden vergeleken. Scoort de nieuwe website slechter dan de oude website? Dan kan er ergens een probleem zijn.

2. Breng alle URL’s van de pagina’s van de nieuwe website in kaart.

Dit doet u vooral om te controleren of alle URL’s goed leesbaar zijn voor Google en voor gebruikers.

Voorbeeld:
Fout: www.brand-labs.nl/page1242
Goed: www.brand-labs.nl/blog

3. Breng alle URL’s van de pagina’s van de oude website in kaart.

De URL’s van de pagina’s op de nieuwe website zullen in de meeste gevallen anders zijn dan op de oude website. Het is van belang om dit door te geven aan Google. Dit doet u door middel van een 301-redirect.

“Dit is de belangrijkste maatregel die genomen moet worden om de SEO-waarde van je website te behouden.”

Wanneer dit niet gebeurt dan zal Google de pagina’s van de oude website blijven indexeren. Als deze niet meer bestaan dan zullen er ineens veel foutmeldingen zijn. Google waardeert websites met veel foutmeldingen als erg slecht. De SEO-waarde zal daardoor flink kelderen.

Hoe zorgt u ervoor dat dit wordt voorkomen?

Breng de URL’s van de oude website in kaart in bijvoorbeeld een excel sheet. Noteer achter de URL de pagina van de nieuwe website waar de oude URL naar toe moet verwijzen. Geef dit door aan de bouwer van de website.

Mocht u zelf de 301 redirects willen toevoegen, dan geeft onderstaande video een goede uitleg.

4. Loop de titels en description metatags van de pagina’s in de nieuwe website na.

Hierbij een goed voorbeeld van KLM:
SEO checklist

 

5. Koppel Google Analytics

Koppel de Google Analytics code van de oude website aan de nieuwe website, zodat het vergaren van informatie zonder onderbreking door kan gaan.

Houd rekening met de volgende punten als de website live staat:

6. Stel robots.txt correct in

Robots.txt zorgt ervoor dat een website wel of niet wordt geïndexeerd door Google. In de ontwikkeling van een website kan er zo voor worden gezorgd dat de website niet wordt gevonden door het publiek.

Na de livegang moet dit natuurlijk wel kunnen. Vergeet niet om dit aan te passen.

7. Meld de nieuwe website aan bij Google

Gebruik hiervoor Google Webmaster Tools. Hier kan een sitemap in XML formaat worden doorgegeven. Hierin kan worden aangegeven welke pagina’s Google allemaal moet indexeren. Klik hier voor meer uitleg over hoe u dit kan doen.

Heeft u plannen voor het maken van een nieuwe website? Wij zorgen ervoor dat dit probleemloos verloopt.

 

BOEM Marketing