Wat we kunnen leren van een supermarkt

Je loopt de supermarkt in, je pakt een mandje, vult deze met de producten die op je boodschappenlijstje staan en je rekent alles af. Hierna loop je nog even langs de bakker. Je vertelt aan de medewerkster welk brood je wilt hebben en ook dit reken je af.

Bovenstaande handelingen voer je allemaal uit zonder na te denken omdat je het gewend bent. Het maakt niet uit waar je in de wereld bent, in grote lijnen zal dit allemaal hetzelfde zijn. Het blijkt een succesvol concept, dus weinig reden voor verandering. Online zijn er ook meerdere succesvolle concepten bekend; alleen zie ik nog steeds veel bedrijven die het wiel steeds opnieuw proberen uit te vinden. Onnodig als je het mij vraagt.

Don’t make your customer think

Elke seconde die je van je websitebezoeker vraagt telt. Vanuit dat oogpunt is ieder moment die je bezoeker besteedt aan het begrijpen van het design of de indeling van je website er 1 teveel. Onderzoek wijst uit dat een websitebezoeker 2,6 seconden nodig heeft om een website te scannen. Je wilt niet dat je bezoeker in dit tijdsbestek zich gaat afvragen waar hij/zij iets kan vinden.

Een eigenaar van de supermarkt hangt niet voor niets bordjes in zijn winkel die aangeven waar wat te vinden is. Hoe langer iemand moet zoeken, hoe groter de kans dat deze klant afhaakt.

Afleidingen

• Een supermarkt hangt niet iedere dag vol met slingers, omdat de focus moet liggen op de producten.
• In je favoriete kledingwinkel wordt het volume van de achtergrondmuziek niet vol open gedraaid, omdat het mogelijk moet blijven voor verkopers om te communiceren met de klant.
• Wanneer je een warenhuis binnen loopt hangt bij de ingang direct een plattegrond, zodat de klant niet op zoek hoeft te gaan naar wat hij/zij wilt kopen.

Leg je (potentiële) klant zo weinig mogelijk obstakels in de weg richting de actie die jij wil dat ze uitvoeren. Dit is iets waar veel vormgevers de fout in gaan. Mooi beeldmateriaal en aandacht voor detail is onmisbaar, maar een overload aan tierelantijntjes is killing voor je conversie. Zorg dat de focus blijft liggen op het doel van de website of de pagina. Vanuit dit oogpunt is eenvoud vaak de sleutel tot succes.

Uniek webdesign vs Effectief webdesign

Als het op “business” aankomt wil iedereen uniek en creatief zijn. Vaak is creativiteit juist één van de sterke punten van een bedrijf. Maar als we ons in een ander werkveld gaan begeven wordt deze creativiteit onbewust een zwakte. Dit betekent zeker niet dat iedere website hetzelfde moet zijn, maar het zou je zeeën aan tijd (en geld) schelen als je gaat werken vanuit een bepaalde standaard. Herkenbaarheid creëert vertrouwen en vertrouwen ontstaat uit ontspanning. In de wereld van neuromarketing (gedragspsychologie) is het een algemene wet dat mensen het makkelijkst zijn te beïnvloeden wanneer zij ontspannen zijn.

Probeer jezelf uiteindelijk te onderscheiden met de inhoud van je website en minder met het design. Uiteindelijk wordt complexiteit vooral bewondert. Eenvoud wordt het meest gewaardeerd.

Veel succes!

 

BOEM Marketing